تورهاي مسافرتي تورهاي مسافرتي .

تورهاي مسافرتي

تور هند – جغرافيايي طبيعي – بررسي رودهاي هند

تور هند – جغرافيايي طبيعي – بررسي رودهاي هند

 

در اين قسمت براي آشنايي عزيزان تور هند به بررسي رودهاي كشور هند مي پردازيم.

 

رود خانه ي گنگ Ganges با ۲۴۹۵ كيلومتر طول، از كوهستان هيماليا شروع و به خليج بنگال منتهي مي شود. شهرهاي الله آباد و بنارس در ساحل اين رود قرار دارند. گنگ مادر مقدس ترين رود هند است و هندوها آن را همچون الهه اي، تقديس و عبادت مي كنند. شعب عمده ي رود گنگ عبارتند از: بمونه، گاگره، گندك و كامبي. جمنا يا يامونا Yamuna رود بزرگي است در شمال هند كه از كوه هاي هيماليا سر چشمه گرفته و در جوار شهر الله آباد به رود گنگ متصل مي شود. محل تلاقي اين دو رود، از اماكن مقدس و زيارتگاه پيروان مذهب هندو است.

شهرهاي بزرگي مانند دهلي و آگره و الله آباد در ساحل آن واقع شده اند. رود عظيم ديگري به نام برهماپوترا Brahma Putra با ۲۸۹۰ كيلومتر طول، از ضلع شمال شرقي هيماليا جريان مي يابد و از آسام و بنگال شرقي مي گذرد. اين رود در نزديكي خليج بنگال به رود گنگ مي پيوندد. آبرفت هاي رودخانه اي فراوان اين رود، باعث شده در شمال هند ، بارورترين زمين هاي كشاورزي دنيا به وجود آيد. 

 

پس از حوزه هاي رود گنگ و برهماپوترا، حوزه ي رود گوداوري – بزرگترين رود هند – است كه ۱۰ درصد از مساحت هند را در بر مي گيرد. بعد از آن مي توان به رود هايكريشنا، ماهاندي، كاويري، تاپتي و كائووري اشاره كرد كه از مهم ترين رودهاي منطقه شبه جزيره هند است. رود سند كه بخش عظيم آن در پاكستان امروزي جريان دارد نيز از كوه هاي هيماليا نزديك به منطقه لاداخ هند سرچشمه مي گيرد و از ميان ايالت جامو و كشمير مي گذرد. سند بخش عمده اي از مسير ۲۸۸۰ كيلومتري اش را به سمت جنوب در پاكستان طي مي كند.

 

دره ي حاصلخيز رود سند، خاستگاه بعضي از اولين تمدن هاي شبه قاره بوده و منشا اصلي نام هند است. ايالت پنجاب كه از دو واژه ي پنج آب تشكيل شده، در بخش شمال غربي هند و در مجاورت پاكستان قرار دارد. اين ايالت در ميان پنج رود به نام هاي ۱-جهلم ۲-چناب ۳-راوي ۴-بئاس ۵-ساتلج واقع شده است كه از كوه هاي هيماليا سرچشمه مي گيرند. رود هاي هند ، ساليانه حدود ۱۶۸۳ ميليارد متر مكعب آب حمل مي كنند. حدود ۱۴/۵۰۰ كيلومتر از رود خانه هاي اين كشور، قابل كشتيراني است

 

تور هند | تور گوا | سفر به هند | تور هندوستان

http://india-tour.ir


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آذر ۱۳۹۴ساعت: ۰۷:۱۷:۰۴ توسط:مركز تور ايران موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :