تورهاي مسافرتي تورهاي مسافرتي .

تورهاي مسافرتي

كشور روسيه در يك نگاه (سفر به روسيه)

كشور روسيه در يك نگاه (سفر به روسيه)

 

روسيه با ۱۷٫۰۷۵٫۴۰۰ كيلومتر وسعت، پهناورترين كشور جهان است. فاصله روسيه در شرق با آلاسكا كه در قاره آمريكا واقع شده، به اندازه تنگه برينگ است كه تنها ۵۶ كيلومتر عرض دارد؛ و سراسر شمال قاره آسيا را در بر مي گيرد و تا سواحل درياي بالتيك و خليج فلاند در اروپا پيش مي رود.

 

روسيه، تاريخي پر فراز و نشيب داشته است؛ در چند صد سال اخير و در زمان حكومت تزارها، به مرور با تصرف بخش هايي از كشورهاي مختلف، بر قلمرو كشورروسيه افزوده شده است. به طور مثال، طي قرارداد گلستان، تركمانچاي و آخال، بخش هاي وسيعي از سرزمين هاي شمال ايران در زمان قاجار، در اختيار روسيه قرار گرفت. از سوي ديگر، روسيه همواره مورد توجه امپراتوران و جنگاوران تاريخ بوده است. ناپلئون بناپارت، امپراتور فرانسه، در سال ۱۸۱۲ تا فتح مسكو پيش رفت، ولي در آنجا با شهري ويران و سوخته مواجه شد؛ لشگريانش در راه چند هزار كيلومتري بازگشت به فرانسه، با مشكلات بزرگي مواجه شدند و امپراتوري او به شدت تضعيف شد. 

 

هيتلر٬ رهبر آلمان نازي، عليرغم پيمان با استالين طي جنگ جهاني دوم، به روسيه حمله كرد و تا دروازه هاي مسكو پيش رفت، ولي استقامت ارتش روسيه و سرماي سخت كشور روسيه، مانع پيشروي بيشتر آنها شد؛ شكست آلمان نازي در جبهه روسيه، شايد مهم ترين عامل شكست آلمان در جنگ جهاني دوم بود. طي جنگ جهاني دوم، روسيه كه اكنون اتحاد جماهير شوروي نام داشت، باز هم بر وسعت خود افزود و سرزمين هاي ديگري را به صور رسمي به خود ملحق كرد و كشورهاي اروپايي شرقي را مطيع خود ساخت.

 

در سال ۱۹۱۷، حكومت تزارها به دست كمونيست ها به رهبري لنين، خاتمه يافت و اتحاد جماهير شوروي سوسياليستي شكل گرفت. با توجه به اين كه شوروي از فاتحان اصلي جنگ جهاني دوم بود، قدرت زيادي بدست آورد و با همكاري برخي كشورها، بلوك شرق را در مقابل بلوك غرب كه نظام سرمايه داري داشت، به وجود آورد. رقابت اين دو بلوك تا سال ۱۹۹۰ ادامه داشت. در اين سال بود كه نظام كمونيستي كه ديگر قدرت سابق را نداشت، فرو پاشيد و از فرو پاشي آن، اتحاد جماهير شوروي و ۱۳ كشور كوچك و بزرگ حاصل شد كه سه كشور تركمنستان، آذربايجان، و ارمنستان، از همسايگان شمالي ايران هستند.  كشور روسيه، بزرگترين و مهم ترين كشور باقيمانده از اين فرو پاشي است و طبق توافقات، جانشين شوروي در سازمان هاي مختلف بين المللي از جمله سازمان ملل با حق وتو در شوراي امنيت، شد. طي بيست و يك سال اخير كه روسيه شكل گرفته، نظام انتخاباتي چند حزبي مشابه كشورهاي غربي، در آن ايجاد شده است. در كشوري كه در نظام كمونسيتي افراد مالكيت شخصي نداشتند و همه اموال متعلق به حكومت بود، اكنون مسكو بعد از نيويورك ولندن، سومين شهر ميليارد نشين جهان است و بسياري از ميلياردرهاي كشور روسيه افراد سر شناسي در جهان هستند.

 

همان طور كه ذكر شد روسيه طي چند قرن اخير از كشورهاي قدرتمند و ثروتمند جهان بوده است؛ بنابراين بناهاي باشكوه زيادي در روسيه ساخته شده است، همچنين آثار هنري زيادي در آن خلق و آثار بسياري از اقصي نقاط جهان به كشور روسيه منتقل شده است. به طوري كه موزه ها و گالري هاي و كتابخانه هاي روسيه از غني ترين از نوع خود در جهان هستند كه از آن جمله مي توان به موزه آرميتاژ در در سن پترزبورگ را نام برد.

 

دركشور بسيار پهناور روسيه معادن و منابع طبيعي مختلفي وجود دارد؛ به طوري كه حدود يك سوم جنگل هاي جهان در روسيه قرار دارد و اين كشور بزرگترين كننده و صادر كننده بسياري از اقلام ومواد مانند: گاز و نفت است. روسيه دانشمندان و هنرمندان زيادي را از جمله دميتري مندليف را به جهان معرفي كرده است وليكن ذكر نام تمامي آنها در اين قسمت ميسر نيست، ليكن ذكر يك نكته ضروري است: قدرت و ثروت يك كشور ابر قدرت با توليد علم،فرهنگ و هنر، حلقه مستحكمي را ايجاد مي كند و اين حلقه سال ها در روسيه وجود داشته است. اكنون روسيه مرحله نويني را در سياست، اقتصاد طي مي نمايد و به سرعت در حال تبديل شدن به يك كشور مدرن است.

ارتباط ايران و روسيهدر طي تاريخ با فراز و نشيب هاي زيادي همراه بوده است و اميد آن مي رود روابط دو كشور ايران و روسيه به نحوه مطلوب تنظيم شده و ادامه يابد و مردم دو كشور از آن بهرمند شوند.



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آذر ۱۳۹۴ساعت: ۰۷:۳۵:۱۶ توسط:مركز تور ايران موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :