تورهاي مسافرتي تورهاي مسافرتي .

تورهاي مسافرتي

روسيه – بررسي جغرافياي انساني و تاريخچه سن پترزبورگ

روسيه – بررسي جغرافياي انساني و تاريخچه سن پترزبورگ

 

درود فراوان به همه علاقه مندان سفر به روسيه .

به درخواست اعضاي تور روسيه در سال هاي ۹۳ و ۹۴ و همچنين براي آشناي بيشتر اعضاي تور روسيه در سال هاي آتي به بررسي شهر سن پترزبورگ مي پردازيم.

 

جغرافياي انساني سن پترزبورگ

جمعيت شهر سن پترزبورگ در سال ۲۰۱۰ حدود ۴۸۷۹۵۶۶ نفر گزارش شده است. سن پترزبورگ دومين كلان شهر روسيه پس از مسكو مي باشد. ميزان زاد و ولد به طور قابل ملاحظه اي كمتر از ميزان مرگ و مير است. لذا سن متوسط جمعيت سن پترزبورگ به مرور افزايش مي يابد، ۲۰ درصد از جمعيت را افرادي با سنين ۶۵ سال و مسن تر در بر گرفته اند و متوسط سن حدودا ۴۰ سال است. حدود ۸۵ درصد مردم در سن پترزبورگ، روس هستند، گر چه در اين ميان اقليت هاي نژادي نظير اوكرايني ها، بلاروس ها و مردم اروپاي شرقي به تعداد قابل ملاحظه اي نيز وجود دارند. در سال ۲۰۰۱، حدود ۴۰ درصد از مردم سن پترزبورگ مسيحي ارتودكس روسي، و ۲۱ درصد، خود را به طور كلي مسيحي خواندند. تقريبا نيمي از ساكنين خود را بي دين معرفي كرده اند.

 

تاريخچه شهر سن پترزبورگ

در تاريخ ۱ مي (۱۱ ارديبهشت) سال ۱۷۰۳، پطر كبير در جريان جنگ شمال، دژ سوئدي نينسكانس واقع در رود نوا را در اينگريا را تسخير نمود. چند هفته بعد، در تاريخ ۲۷ مي ۱۷۰۳، در پايين دست رودخانه، در جزيره زاياچي به معناي خرگوشدر سه كيلومتري خليج، دژ پيتر و پل را بنا نمود، كه اولين بناي سنگي و آجري در شهر جديد شد و به افتخار رهبر مقدس خود، نام آنجا را سن پيتر به معناي فرستاده ناميد. به خاطر ارزشي كه پطر براي فرهنگ هلند قائل بود، ريشه اين نام به نظر هلندي مي آيد.

اين شهر توسط كارگراني از سراسر روسيه و نيز اسراي جنگي سوئدي، تحت نظارت الكساندر منيشكوف ساخته شد و بعدها به مركز حكمراني سن پترزبورگ تبديل شد. در سال ۱۷۱۲ پس از عقد عهدنامه نيستاد در خصوص پايان دادن به جنگ با سوئد، پطر كبير تزار روسيه پايتخت را از مسكو به سن پترزبورگ منتقل كرد.

 

انقلاب روسيه سال ۱۹۰۵ در سن پترزبورگ آغاز شد و به سرعت تمام ايالات روسيه را فرا گرفت. با شروع جنگ جهاني اول نام سن پترزبورگ به نظر آلماني آمد، لذا در سال ۱۹۱۴ آن را پتروگراد ناميدند. در سال ۱۹۱۷، انقلاب فوريه شكل گرفت كه مهر پايان بر رژيم سلطنتي زد و سرانجام با انقلاب اكتبر، ولادمير لنين محاصره شهر پتروگراد را شكست و در آنجا به قدرت رسيد. به علت قرار گرفتن اين شهر در مجاورت مرز و وجود نيروهاي ضد كمونيستي، بولشويك ها به دستور لنين در تاريخ ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) ۱۹۱۸ مسكو را به عنوان پايتخت روسيه برگزيدند.

 

كشور استوني سعي كرد شهر را از چنگ بولشويك ها در آورد، اما در نهايت شخصي به نام لئون تروتسكي ارتشي از ميان مردم تشكيل داد و آنها را به عقب نشاند. طي سال هاي ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۰ در شهر جنگ هاي داخلي برقرار بود و لذا به طرز چشمگيري از جمعيت كاسته مي شد. در ۲۶ ژانويه (۶ بهمن) سال ۱۹۲۴، سه روز پس از مرگ لنين، پتروگراد به لنينگراد تغيير نام يافت. در سال ۱۹۳۵، نقشه اي عمومي طرح ريزي شد كه به موجب آن، شهر بايد از سمت جنوب وسعت مي يافت و مركز شهر مي بايست در آنجا قرار مي گرفت. استالين دستور داد در سهر جديد عمارتي براي ادارات دولتي با چشم اندازي بر خيابان موسكوفسكي بسازند و بدين ترتيب در زمان سلطنت شوروي، آن را مبدل به خيابان اصلي لنينگراد، نمود.

 

هنگام جنگ جهاني دوم، لنينگراد توسط نازي هاي آلمان و شورشيان فنلادي محاصره شد. اين محاصره ۸۷۲ روزه – از سپتامبر ۱۹۴۱ تا ژانويه ۱۹۴۴ – به طول انجاميد. محاصره لنينگراد يكي از طولاني ترين، مخرب ترين و كشنده ترين محاصره ها در تاريخ معاصر شهر هاي بزرگ مي باشد. طي اين محاصره به استثناي آذوقه هايي كه از طريق جاده زندگي كه از روي درياچه لدوگا عبور مي كرد، تامين مي شد، شهر از هر گونه پشتيباني محروم بود. بدين ترتيب، بيش از يك ميليون نفر از مردم شهر به علت گرسنگي جان خود را از دست دادند و بسياري ديگر شهر را ترك كرده و يا فرار كردند و همچنين بعضي از افراد زنده مانده از اجساد براي تغذيه استفاده مي كردند و شهر تا حد زيادي خالي از سكنه شد، ولي تسليم نشد. طي اين مدت شهر بارها بمباران شد و بسياري از قسمت هاي آن تخريب شد. بيد از آن شهر بازسازي و نوسازي شد. به طوري كه مجددا به يكي از شهرهاي زيباي اروپا تبديل شد.

 

در ۱۲ جون (۲۲ خرداد) سال ۱۹۹۱ پس از فروپاشي شوروي و احياي مجدد روسيه در يك همه پرسي كه همزمان با انتخابات رياست جمهوري برگزار شد، ۵۴ درصد از راي دهندگان خواستار بازگرداندن نام سن پترزبورگ بودند كه اين تغيير در تاريخ ۶ سپتامبر (۱۵ شهريور) ۱۹۹۱ رسما و قانونا انجام پذيرفت. هنوز در سن پترزبورگ در حدود ۸۰۰۰ بناي يادبود و آثار معماري وجود دارند اما از تعداد بسياري از ساختمان هاي قديمي و مركز تاريخي شهر به درستي نگهداري نمي شود.

 

تور سن پترزبورگ و تور روسيه

 

http://travelrussia.ir


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آذر ۱۳۹۴ساعت: ۰۷:۳۶:۵۴ توسط:مركز تور ايران موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :