تورهاي مسافرتي تورهاي مسافرتي .

تورهاي مسافرتي

روسيه از نظر آب و هوا، كوهها، رودخانه ها و…

تور روسيه  و  سفر به روسيه

درود فراوان به همه علاقه مندان سفر به روسيه .

به درخواست اعضاي تور روسيه در سال ۹۳ و ۹۴ در مورد وضعيت آب و هوا، كوهها، رودخانه ها و… اين كشور توضيحاتي به استحضار شما عزيزان ميرسانيم.

 

آب و هوا

سرزمين پهناور روسيه آب و هواي متنوعي دارد:

مناطق مركزي روسيه، ويژگي هاي آب و هوايي اروپاي شرقي و مركزي را دارد. اختلاف دما تابستان و زمستان زياد است و برف زياديدر زمستان مي بارد. قابل توجه دوستاني كه براي تور روسيه اقدام مي نمايند، ميانگين دماي روسيه ۳۰ درجه بالاي صفر در تابستان و گاهي به ۳۰ درجه زير صفر در زمستان مي رسد. 

عمده خاك روسيهدر منطقه سردسير شمالي واقع است. به همين جهت قسمت عمده اي از رود هاي روسيه منجمد مي شوند و به واسطه طولاني بودن زمستان، هواي كشور روسيه در حدود ۸ الي ۹ ماه از سال سرد است. در شمال شرقي روسيه ( سيبري ) دما در زمستان تا ۵۰ درجه زير صفر پايين مي رود. آب و هواي منطقه شرقروسيه، خشك آسيايي است و وجود رشته كوه هاي اين منطقه، تداوم اين آب و هوا را موجب مي شود و در اين منطقه ميانگين دما در زمستان و تابستان، ۱۴ درجه زير صفر و ۲۰ درجه بالاي صفر است.

 

كوه ها و ارتفاعات

بلند ترين قله كشور روسيه، قله البروس با ارتفاع ۵۶۴۲ متر است كه در نزديكي مرز گرجستان و در رشته كوه هاي قفقاز واقع شده است و رشته كوه هاي قفقاز،مرز طبيعي روسيه و آذربايجان و گرجستان است. رشته كوه هاي شمالي جنوبي اورال، همانند ديواري مرتفع قاره اروپا و آسيا را از هم جدا كرده است. در نواحي مرزيروسيه با چين و مغولستان، رشته كوه هاي متعددي همانند: كوه هاي سايان غربي، سايان شرقي، يابلونووي، استانوي و شانگپاي قرار گرفته است.

 

در شرق روسيه ( سيبري )، كوه هاي ور خويانسك، جوگجور، سيخوت آلين، چرسكي و كورياك واقع شده اند. پست ترين نقطه روسيه ( با ارتفاع ۲۸ متر پايين تر از سطح دريا ) در سواحل درياي خزر قرار دارد.

 

رودخانه ها و كانال هاي آبي 

روسيه رودهاي بسياري دارد كه برخي جزو رودهاي طولاني دنيا هستند. علاوه بر طولاني بودن، جريان ملايم اين رودها باعث مي شود جز در زمان يخبندان، در بقيه فصول سال، براي حمل و نقل مورد بهره برداري قرار مي گيرند. در سرزمين روسيه جمعا بيش از يك صد هزار رودخانه كوچك و بزرگ وجود دارد كه حدود سه ميليون كيلومتر طول دارند.

 

الف. رود هاي بخش اروپاي

رود ولگا  با ۳۶۹۲ كيلومتر طول، طويل ترين رود اروپا است كه تمام مسير خود را خاك روسيه طي مي كند و در شمال غربي درياي خزر در مجاورت بندر آستاراخان، به دريا مي ريزد. اين رود پانزدهمين رود طويل در دنيا است. بيست شهر بزرگ و مهم روسيه از جمله مسكو پايتخت آن، در مجاورت اين رودخانه قرار دارند و اين رود يكي از سمبل هاي كشور روسيه است. ولگا بزرگترين رودي است كه به درياي خزر مي ريزد و با اين حجم آب فراوان كه اين رودخانه وارد درياي خزر مي كند، يك چرخش و جريان آبي بر خلاف گردش عقربه هاي ساعت در اين درياي وسيع به وجود مي آورد .

 

رود اورال با طول ۲۴۲۸ كيلو متر از كوه هاي اورال روسيه سرچشمه مي گيرد و در خاك قزاقستان به شمال درياي خزر مي ريزد .

 

رود دني يپر با ۲۲۸۵ كيلو متر طول از روسيه سرچشمه گرفته و با گذشتن از كشورهاي روسيه سفيد و اوكراين ، به درياي سياه مي ريزد .

 

رود دن  با ۱۹۵۰ كيلو متر طول در جنوب غربي روسيه به درياي آزوف در شمال درياي سياه مي ريزد .

 

رود پيچور  با ۱۸۰۹ كيلو متر طول در شمال غربي روسيه قرار دارد و به اقيانوس منجمد شمالي مي ريزد .

 

رود دني يستر  با ۱۴۱۱ كيلو متر از كوه هاي كارپات سر چشمه ميگيرد و به درياي سياه مي ريزد .

 

رود دوگا  با ۱۰۲۰ كيلومتر از شمال غربي روسيه سرچشمه مي گيرد و در جمهوري ليتواني ريگا كه جز درياي بالتيك مي ريزد.

 

رود دويناي شمالي  با ۷۴۴ در شمال غربي روسيه قرار دارد و به درياي سفيد مي ريزد .

 

رود كلي آزما  با ۶۸۶ كيلومتر طول در نواحي مركزي قسمت اروپايي روسيه جريان دارد و به رود ولگا مي پيوندد .

 

رود نوا  با ۷۴ كيلومتر طول در شمال غربي روسيه قرار دارد كه از درياچه لادوگا مي گذرد و در كنار سن پترزبورگ ، به خليج فنلاند مي ريزد .

 

ب. رودهاي قسمت آسيايي روسيه

رود يني سي كه طولاني ترين رود روسيه است از كوه هاي سايان غربي و شمال كشور مغولستان سرچشمه مي گيرد و بعد از طي ۵۵۳۹ كيلومتر در سيبري مركزي ، به خليج يني سي در درياي كارا كه در اقيانوس منجمد شمالي قرار دارد مي ريزد . اين رود پنجمين رود طويل دنياست .

 

رود لنا  با ۴۴۷۲ كيلومتر از كوه هاي بايكال در بخش سيبري روسيه سرچشمه گرفته و به درياي لاپته در اقيانوس منجمد شمالي مي ريزد . اين رود دهمين رودخانه طويل و نهمين حوزه رودخانه اي بزرگ دنيا است .

 

رود آمور  با ۴۴۴۴ كيلومتر از اتصال رودهاي شيلكا و آرگون تشكيل شده است .اين رود به سمت جنوب شرقي جاري بوده و مرزي در حدود ۱۶۱۰ كيلومتر ميان روسيه و چين ايجاد مي كند . اين رود نهمين رود بزرگ طويل دنيا به شمار مي آيد . و همچنين رود اوب يا اوبي ،رود تونگوزكا ،رود آلدان و رود يانا از ديگر رودهاي كشور پهناورروسيه مي باشد .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آذر ۱۳۹۴ساعت: ۰۷:۵۴:۰۵ توسط:مركز تور ايران موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :