تورهاي مسافرتي تورهاي مسافرتي .

تورهاي مسافرتي

خاك و پوشش گياهي روسيه (قسمت اول)

درود فراوان خدمت علاقه مندان سفر به روسيه و تمام افرادي كه در تور روسيه ما ثبت نام كردند و كم كم آماده سفر به اين كشور ميشوند.
امروز با توضيحاتي پيرامون خاك و پوشش گياهي كشور روسيه  در خدمتتون هستيم .
بخش زيادي از خاك روسيه در طول ۹ ماه از سال پوشيده از برف است. اما تنوع اقليمي باعث وجود انواع تنوع خاك در اين كشور شده است . بخش هاي شمالي روسيه خاك رس و حاصل خيز كمي دارد كه باقي مانده يخبندان هاي سخت اواخر دوران سوم زمين شناسي است.
در غرب روسيه ، جنگل هاي وسيع كاج واقع شده است . در جنوب از كوه هاي اورال تا رود ولگا ، دشت وسيعي وجود دارد و نواحي اطراف رود ولگا ، حاصلخيز ترين خاكروسيه را به خود اختصاص داده است. بيشتر سرزمين روسيه ، پست و بدون حفاظ طبيعي است . رشته كوه اورال قسمت اروپايي و آسيايي را مجزا كرده است و در غرب درياي خزر هم رشته كوه هاي قفقاز قرار دارد .
وسعت نواحي پوشيده از خاك و گياهان طبيعي هر كشور ، رابطه نزديكي با شرايط آب و هوايي آن دارد . در شمالي ترين مناطق ، تابستان ها بسيار كوتاه هستند ، به طوري كه در مناطق توندرا بجاي درخت ، گلسنگ و خزه و درختچه مي رويد . پوسته منجمد زمين يا لايه اي از خاك كه دائما يخ زده است ، در سر تا سر اين سرزمين هاي قطبي يافت ميشوند. زمين تا اعماق منجمد است و حتي در تابستان نيز لايه اي در سطح زمين گرم شده و يخ هاي آن ذوب ميشوند .
يك ناحيه بياباني قطبي بر روي چند جزيره در قطب شمال قرار گرفته كه تا نواحي توندرا امتداد يافته است .
جنگل هاي روسيه ، اكثر در منطقه سيبريه واقع شده است كه بيش از دو پنجم از اين سرزمين را فرا گرفته اند و تقريبا يك چهارم از كل جنگل هاي دنيا را تشكيل مي دهند .
نواحي جنگلي داراي دو منطقه مجزا هستند :
۱- جنگل هاي وسيع و عمده درختان كاج كه تايگا ناميده ميشوند و در شمال قرار دارند ؛
۲- مناطق كوچكتري از انواع درختان و گياهان متفاوت كه در جنوب قرار گرفته اند .
مناطق ياگا وسيع ترين جنگل هاي كاج را در بر ميگيرند كه تامين كننده حدودا يك سوم از الوار هاي نرم چوب در جهانند.
در دور ترين نواحي شمال غربي اروپا ، جنگل هاي تايگا كاملا پوشيده از گونه هاي متنوع درختان سوزني برگ هستند ، البته تعداد قابل توجهي از درخنان صنوبر ، غان و ساير درختان نيز به چشم ميخورند .
از دامنه هاي غربي كوهستان اورال به سمت شرق ، درختان كاج همچنان يافت ميشوند اما به تدريج جاي خود را به درختان صنوبر ميدهند . در برخي مناطق بخش هايي هستند كه منحصرا از درختان غان پوشيده شده اند .
جنگل هاي تايگا در فلات سيبريه غربي در اصل متشكل از گونه هاي مختلف درختان كاج است اما در حواشي جنوبي اين جنگل ها ، عمدتا درختان صنوبر غالب هستند .
در اكثر نقاط فلات سيبريه مركزي و رشته كوه هاي سيبريه غربي زمين ها عمدتا پوشيده از درختان كاج اروپايي كه برگ آنها در زمستان ميريزد هستند .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آذر ۱۳۹۴ساعت: ۰۷:۵۸:۳۱ توسط:مركز تور ايران موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :