تورهاي مسافرتي تورهاي مسافرتي .

تورهاي مسافرتي

خاك و پوشش گياهي روسيه (قسمت دوم)

با قسمت دوم خاك و پوشش گياهي روسيه در خدمتتون هستيم . اگر در تور روسيه ثبت نام كرديد يا قصد  سفر به روسيه را داريد بد نيست كه اين مطلب را به عنوان اطلاعات عمومي گوشه ذهن خود داشته باشيد .

سرتا سر تايگا اغلب درختان كوچكند و فاصله ميان آنها نسبتا زياد است . نواحي وسيعي هم عاري از درخت اند ، خصوصا قسمت هايي كه خاك آنها از رطوبت نا چيزي برخوردار است . اين نواحي پوشيده از لجنزار ، باتلاق و بوته هاي گياهي اند . مناطق تايگا غالبا خاكي غير حاصلخيز و اسيدي دارد كه يولتيسول يا پادزول ناميده ميشوند .

بخش مركزي فلات بزرگ اروپايي ميان سن پترزبورگ و مرز اكران را اشغال نموده اند . قسمت هاي شمالي را درختان هميشه سبز كاج و قسمت هاي جنوبي را درختان پهن برگ در بر گرفته اند . گونه هاي درختان پهن برگ عمدتا بلوط ، راش ، افرا و ممرز هستند . جنگلي اين چنين با گونه هايي تقريبا متفاوت ، در امتداد دره مياني رودخانه آمور و از جنوب به موازات دره رودخانه يوسوري مستولي شده است .

خاك اين نواحي خاكستري قهوه اي است. اين خاك حاصلخيزتر از نواحي تايگا است ، و ميتوان آنرا با روشهاي صحيح كشاورزي و كود دهي شديد ، بارور و حاصلخيز نمود .

به سمت جنوب ، جنگل هاي مخلوط به شكل منطقه اي محدود از جنگل هاي استپ تغيير كرده و كم كم مبدل به نواحي استپ واقعي ميشوند . جنگل هاي استپ ، به طور طبيعي پوشيده از چمنزار هايي با بيشه هايي پراكنده از درختان است . البته امروزه بخش وسيعي از اين جنگل ها ، از پوشش اوليه خود پاكسازي شده و براي كشاورزي آماده شده اند .

عرض اين نواحي به طور متوسط حدودا ۱۵۰ كيلومتر است و از سمت شرق از ميان اواسط دره ولگا و كوهستان اورال جنوبي ؛ تا بخش هاي جنوبي از فلات سيبريه غربي وسعت يافته اند . قسمت هاي دور افتاده از اين نواحي را ميتوان در آبگيرهاي جنوبي ما بين كوه هاي سيبريه شرقي يافت .

پوشش گياهي سرزمين هاي استپ واقعي ، شامل مخلوطي از علفزار به همراه تعداد محدودي درختان كوتاه قد در پناه دره ها است . جلگه استپ روسيه نيز ، امروزه همانند جنگل هاي استپ ، آماده كشاورزي هستند . اين جلگه ها ، نواحي شمال غربي كوه هاي بزرگ قفقاز و زمين هايي برهنه كه تا دره ولگاي جنوبي امتداد يافته اند ، كوهستان اورال جنوبي و بخش هايي از سيبريه غربي را در بر گرفته اند .

جنگل هاي استپ و جلگه هاي استپ ، هر دو از خاك حاصلخيزي برخوردارند و با هم زمين هاي چرنوزم يا منطقه سياه خاك را تشكيل ميدهند كه منطقه مركزي و اصلي كشاورزي در روسيه محسوب ميشود . خاك اين منطقه سرشار از هوموس يا گياه خاك است و به ميزاني متعادل مواد كاني در آن يافت ميشود كه نسبت به جلگه هاي استپ داراي منابع غني تري از رطوبت است و در نتيجه بهترين مناطق كشاورزي در روسيه به حساب مي آيند . خاك هاي قهوه اي و بلوطي رنگ سرزمين هاي استپ جنوبي به اندازه مناطق استپ شمالي غني از هوموس نيستند اما ذخاير مواد كاني آنها غني تر بوده و لذا در صورت داشتن رطوبت كافي ؛ ميتوانند حاصلخيز شوند .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آذر ۱۳۹۴ساعت: ۰۷:۵۹:۰۵ توسط:مركز تور ايران موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :